Nasz poradnik

Poradnik dla całej rodziny - Portal "Nasze Zdrowie". Serwis informacyjny poświęcony zdrowiu. Codziennie nowe informacje. Artykuły na temat problemów zdrowotnych. Porady jak dbać o nasze zdrowie.
Więcej…

Jesteś TUTAJ:

Start UKŁAD KRĄZENIA ŻYŁY I TĘTNICE Cholesterol: wróg czy przyjaciel?
Cholesterol: wróg czy przyjaciel?  Email
Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
UKŁAD KRĄŻENIA - ŻYŁY I TĘTNICE

CHOLESTEROL - wróg czy przyjaciel?

UKŁAD KRĄŻENIA - ŻYŁY I TĘTNICE


Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeżeli jest go w nadmiarze, zdecydowanie i szybko działa na naszą niekorzyść.

1. Dobry i zły cholesterol, co to takiego?

W potocznym tłumaczeniu cholesterol jest jedynym związkiem tłuszczowym we krwi; w rzeczywistości jest jedną ze składowych tzw. lipoprotein. Najłatwiej porównać je do ciastek bajaderek: podobnie jak one lipoproteiny są kulkami składającymi się z okruchów. Należą do nich cząsteczki

"dobrego" cholesterolu (HDL czyli high density lipoprotein) i cząsteczki "złego" cholesteroli (LDL czyli low density lipoprotein). Poza tym znajdują się tam jeszcze trójglicerydy, będące nośnikiem energii, które w nadmiarze odkładają się jako tłuszcz pod naszą skórą. Takie to "bajaderki" wędrują w krwiobiegu, dostarczając energii, materiałów budulcowych ścian komórkowych i cząstek aktywnych narządom i tkankom.

Różnice w proporcjach wynikają z zapotrzebowania organizmu, a zależą od naszego trybu życia i diety. Warto przyjrzeć się naszym zakupom. To właśnie codzienna porcja tłuszczów decyduje o obciążeniu wątroby i jest warunkiem odpowiedniego metabolizmu. Wysokoenergetyczne związki zawarte w tłuszczach powinny stanowić od 27 do 35% codziennej przemiany materii. Jeśli systematycznie przekraczamy ten limit, nasza wątroba nie jest w stanie utrzymać " zdrowego sładu lipoprotein i mogą się one stać treścią blaszek miażdżycowych. Największymi winowajcami w tworzeniu miażdżycy są cząsteczki LDL, pomagają im w tym trójglicerydy i zbyt niski poziom cząsteczek HDL.

2. Warto wiedzieć

Warto poznać podstawowe informacje, które mogą pomóc nam troszczyć się o zdrowie całej rodziny. Kwasy tłuszczowe można podzielić według budowy na nasycone i nienasycone, te z kolei na jedno- i na wielonienasycone.

Jak się w tym nie pogóbić i do czego jest nam to potrzebne?

- Tłuszcze zawierające kwasy nasycone, podnoszące poziom cholesterolu, to:

  • Słonina
  • Smalec
  • Masło
- Tłuszcze nienasycone jednonienasycone to:
  • Oliwa z oliwek
  • Tłuszcz w orzechach ziemnych, migdałach
  • Awokado
- Tłuszcze nienasycone wielonienasycone to:
  • Olej kukurydziany
  • Olej słonecznikowy
  • Olej sojowy
Wszystkie mają dobroczynne działanie na poziom cholesterolu.

- Bogate w zdrowe tłuszcze dzięki kwasom omega-3 są: ryby morskie (np. makrela, dorsz, tuńczyk, łosoś, sardynka) i powinny być spożywane 3 razy w tygodniu.

- Przyrządzanie zdrowych potraw powinno się opierać na gotowaniu, najlepiej na parze lub w szybkowarze, co pozwala na zachowanie wszystkich wartościowych składników mineralnych i witaminowych w potrawie a dodatkowo jest lekko strawne w porównaniu do smażonego. Jeżeli mamy ochotę na posiłek z patelni najlepiej wybrać taką, na której można smażyć bez użycia tłuszczu, ewentualnie na oleju rzepakowym, oliwy z oliwek z pierwszego mechanicznego tłoczenia,  lub klarowanego masła.

- Mleko i jego przetwory są wartościowym źródłem białka, ale dla dorosłych należy wybierać produkty i niskiej zawartości tłuszczu i ograniczać używanie serów twardych na rzecz chudych jogurtów, kefirów i twarogów.

3. Styl życia

Mówiąc o cholesterolu, należy też wspomnieć o używkach. Jeśli lubimy kawę to wybierajmy taką z ekspresu ciśnieniowego, kawa po turecku  jest odpowiedzialna za podnoszenie poziomu cholesterolu. Alkohol w bardzo małych ilościach ma według badań podnosić poziom "dobrego" cholesterolu HDL, ale jednocześnie nie obniża poziomu "złego" cholesterolu LDL, a przy częstym spożywaniu można uszkodzić komorki wątrobowe. Co więcej poprzez wysoką kaloryczność stanowi zwykle "zaporę" przy walce z nadwagą. Zbawienna dla naszego zdrowia jest oczywiście aktywność fizyczna. Wystarczy szybki spacer odpowiedni do naszych możliwości. Pomoże nam to w spożytkowaniu dodatkowych "tłustych kalorii". Dorośli którzy unikają siedzącego trybu życia mają sznasę wydłużyć życie unikając miażdżycy tętnic. Odpowiedni tryb życia daje szansę na dłuższe życie w pełni zdrowia i z mniejszym ryzykiem zawału czy udaru.

Wartości zalecane są uzależnione od:
  • wieku
  • występowania chorób układu krążenia w rodzinie
  • nadwagi
  • cukrzycy
  • palenia papierosów

Wskazane jest obniżenie poziomu całkowitego cholesterolu do 180mg/dl (miligramy na decylitr)

4. Podsumowanie

Cholesterol może być naszym przyjacielem pod warunkiem, że zachowamy umiar w spożywaniu tłuszczów i w naszym trybie życia nie zapomnimy o codziennej aktywności fizycznej, która pomoże nam ograniczyć nadmiar zbędnych kalorii.
 

Dodaj swój komentarz

Imię:
Twój email:
Temat:
Komentarz:


SPOSOBY NA DOLEGLIWOŚCI

DOMOWE I SPRAWDZONE SPOSOBY NA RÓŻNE DOLEGLIWOŚCI

PRZEJDŹ DO ARTYKUŁÓW

WITAMINY I MINERAŁY

UZDAWIAJĄCA MOC WITAMIN I MINERAŁÓW

PRZEJDŹ DO ARTYKUŁÓW