Nasz poradnik

Poradnik dla całej rodziny - Portal "Nasze Zdrowie". Serwis informacyjny poświęcony zdrowiu. Codziennie nowe informacje. Artykuły na temat problemów zdrowotnych. Porady jak dbać o nasze zdrowie.
Więcej…

Jesteś TUTAJ:

Start UKŁAD KRĄZENIA ŻYŁY I TĘTNICE NIEDOBÓR ŻELAZA. NIEDOKRWISTOŚĆ
NIEDOBÓR ŻELAZA. NIEDOKRWISTOŚĆ  Email
Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
UKŁAD KRĄŻENIA - ŻYŁY I TĘTNICE

W organizmie człowieka znajduje się wiele różnych pierwiastków, m.in. żelazo. Choć jest go bardzo mało w organizmie, spełnia bardzo ważne funkcje. Wydaję się, że żelaza nie powinno nam nigdy brakować. Nie tylko dla tego, że potrzebujemy go tam mało, ale dlatego, że znajduje się niemal we wszystkim, co jemy. Niestety na niedobór żelaza i wynikającą z tego niedokrwistość (anemię) cierpi 35% kobiet w wieku rozrodczym. Niedokrwistość wynikająca z niedoboru żelaza jest problemem światowym- uważają specjaliści od żywienia. Niedokrwistość cechuje spadek liczby krwinek czerwonych i zmniejszona zawartość hemoglobiny we krwi. Doprowadza to do niedoboru tlenu, a to z kolei do zaburzenia czynności życiowych. Mogą wystąpić zaburzenia układu nerwowego, bezsenność, drażliwość, łatwe męczenie się podczas pracy, bóle i kołatanie serca, dzieci gorzej się uczą, mogą wystąpić także zaparcia, wzdęcia, nudności. Również mogą nam rozdwajać i łamać się paznokcie, robić zajady. Brak żelaza w organizmie powoduje ogólne osłabienie. Nie wytwarzają się wtedy przeciwciała.

Niedobór żelaza jest problemem wszystkich grup wiekowych. Najbardziej dotyczy małych dzieci, kobiet w ciąży i kobiet między 15 a 49 rokiem życia. Kobiety dbające o linię najczęściej cierpię na brak tego pierwiastka. Ograniczając kalorie dostarczamy także mniej żelaza. Często głównym naszym pożywieniem są produkty ubogie w żelazo jak np. mleko, jogurt, kefir, owoce, warzywa czy biały ser.

 

 

Źródła żelaza

Najlepiej żelazo przyswajane jest przez organizm z mięsa, drobiu i ryb; gorzej z produktów zbożowych i warzyw. Bogatym źródłem żelaza jest melasa produkt uboczny przy wytwarzaniu cukru. Wiele żelaza mogą dostarczyć śliwki i morele suszone, a także orzechy, nasiona dyni, słonecznika i rodzynki. Doskonałym źródłem żelaza jest chleb razowy, otręby i kiełki przenicy. Wiele tego pierwiastka znajduje się w natce pietruszki, zawiera ona także witaminę C, która ułatwia przyswajanie żelaza.

Według żywieniowców, racjonalna dieta to 3-4 urozmaicone posiłki dziennie na ogół zapewnia prawidłową dostawę żelaza. Jest ona lepiej wchłaniana w obecności witaminy C. Zwiększa ona 10-krotnie przyswajalność żelaza z różnych produktów.

Przyczyny niedoboru żelaza:

- mała aktywność fizyczna- mało wtedy jemy, bo mało się ruszamy,

- gwałtowna zmiana stylu życia, która pociąga za sobą zmianę w odżywianiu,

- spożywanie nieodpowiednich produktów; tych, którym brakuje żelaza.

Nawet prawidłowe żywienie czasem jednak nie wystarczy. Braki żelaza występują u osób chorych na infekcje, pasożyty, intensywnie pracujących, u sportowców, kobiet obficie miesiączkujących, w ciąży i karmiących. Niedobór łatwo można wykryć podczas okresowych badań morfologii.

 

Dodaj swój komentarz

Imię:
Twój email:
Temat:
Komentarz:


SPOSOBY NA DOLEGLIWOŚCI

DOMOWE I SPRAWDZONE SPOSOBY NA RÓŻNE DOLEGLIWOŚCI

PRZEJDŹ DO ARTYKUŁÓW

WITAMINY I MINERAŁY

UZDAWIAJĄCA MOC WITAMIN I MINERAŁÓW

PRZEJDŹ DO ARTYKUŁÓW